در نوامبر ۲۰۲۳، صد برند برتر سال ۲۰۲۳ میلادی مشخص شد. در این لیست برند اپل مانند سالهای پیش توانست جایگاه نخست در لیست صد برند برتر را کسب کند.
گزارش ۱۰۰ برند برتر ۲۰۲۳ از نگاه اینتربرند منتشر شد
امسال نرخ رشد ارزش کل برند، ۵٫۷ درصد بود که بسیار کمتر از افزایش قابل توجه ۱۶ درصدی سال گذشته است. مجموع ارزش کل برندها در سال ۲۰۲۳ به ۳٫۳ تریلیون دلار رسید (این عدد در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳٫۱ تریلیون دلار بود). توجه کنید که شاخص ارزش برند با ارزش بازار فرق دارد.
اینتربرند به نبود چشمانداز رشد، مدیریت ضعیف و پیشبینی نامناسب بهعنوان دلیل کاهش نرخ رشد اشاره میکند. برندهای که فقط در یک زمینه فعالیت میکنند نتوانستهاند با رشد برندهای دیگر که در چندین بخش فعالیت میکنند یا از استراتژیهای فشردهتری برای افزایش ارزش برند خود استفاده میکنند، همگام شوند.
نکتههای مهم در گزارش سال ۲۰۲۳:
- ارزش کل جدول امسال در مقایسه با رشد ۱۶ درصدی ارزش در سال گذشته ۵.۷ درصد رشد داشته است.
- شرکت هایی که در چندین بخش فعالیت می کنند همچنان در صدر جدول تسلط دارند و ۵۰٪ از ارزش کل را تشکیل می دهند. دادهها نشان میدهند که تمرکز قویتر بر برند این شرکتها را قادر میسازد تا رشد سریع در مقابل رقابت را باز کنند.
- Airbnb (#46) سریعترین افزایش ارزش (+ ۲۱.۸٪) علیرغم ورود به جدول در سال گذشته.
- اپل برای یازدهمین سال متوالی برند شماره یک باقی مانده است. این اولین برندی است که ارزش برند را به بیش از نیم تریلیون دلار افزایش داده است.
- قویترین بخشهای خودروسازی و لوکس هستند که ارزش این بخش به ترتیب ۹ و ۶.۵ درصد افزایش یافته است. ب ام و (شماره ۱۰) برای اولین بار وارد ده شرکت برتر شد و پورشه (۴۷)، هیوندای (شماره ۳۲) و فراری (شماره ۷۰) نیز عملکرد خوبی داشتند.
- بالاترین رشد ارزش برند مایکروسافت (+۱۴%) است.
- زارا (#۴۳) و سفورا (#۹۷) دو ستاره خرده فروشی جدول هستند که ارزش برند به ترتیب ۱۰% و ۱۵% افزایش یافته است.
- برند نسپرسو تازه وارد امسال است (#۹۸).
به گفتهی مدیرعامل اینتربرند، کسبوکارهایی که رشد بیشتری در ارزش برند خود دیدهاند، از جمله Airbnb ،LEGO و Nike، همگی از معیارهای موجود در دستهبندیهای خود فراتر رفتهاند و نقش معنیدارتری در جامعه و زندگی مصرفکنندگان ایفا میکنند.
Airbnb با افزایش ۲۱٫۸ درصدی ارزش برند، سرعت رشد بالایی در سال جاری داشته است. این برند، با ورود به رتبهبندی در سال گذشته، توانسته در جدول از جایگاه ۵۴ به ۴۶ صعود کند. افزایش چشمگیر ارزش برند Airbnb، ناشی از سرمایهگذاری قوی در برندینگ و چشمانداز مالی پایدار آن است. در سال ۲۰۲۲، درآمد آن نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد افزایش یافته و انتظار میرود در سال ۲۰۲۳، درمقایسهبا ۲۰۲۲، ۱۳ درصد افزایش پیدا کند.
منبع : پایگاه خبری دنیای برند